Wednesday, July 15, 2009

TERKINI: Ketua Peguam Bela Tertuduh Tarik Diri

Datuk Sulaiman Abdullah
Foto: The Malaysian Insider
*Ulasan saya dibawah*
sumber Utusan

KUALA LUMPUR 15 Julai - Mahkamah Tinggi di sini akan mendengar permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan dokumen berkaitan kes liwat bekas pembantunya pada pukul 2 petang ini.

Hakim Datuk Mohammad Zabidin Mohd. Diah menetapkan sedemikian semasa menemui pihak pembelaan dan pendakwaan di kamar beliau pagi ini. Hakim tersebut juga telah dimaklumkan bahawa peguam Sulaiman Abdullah menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Anwar sebelum itu memberitahu wartawan bahawa Sulaiman telah menasihatkan beliau untuk melantik peguam lain buat sementara waktu. Menurutnya, Sulaiman memaklumkan kepada beliau petang semalam bahawa dia tidak boleh meneruskan pembelaan buat sementara waktu berikutan masalah kesihatan yang dihadapinya.

"Sulaiman beritahu dia tidak mahu menangguhkan perbicaraan itu dan berbincang untuk memikirkan peguam yang lain," katanya. - Utusan

[Ulasan Saya] Jika benar, saya doakan agar beliau cepat sembuh. Tidak berkesempatan untuk saya bertemu dan disoal jawab oleh beliau. Beliau telah diselamatkan oleh Allah swt daripada terus berada dikancah kebatilan yang amat dasyat. Semoga Ketua Peguam Bela yang baru dapat menjalankan tugas dengan profesional dan yang paling penting, mempunyai tahap kesihatan yang baik.

Persoalannya sekarang, siapa yang akan dilantik sebagai Ketua Peguam Bela yang baru? Adakah diantara 8 peguam yang mewakili terduduh sekarang? Sama-samalah kita nantikan.

Setiap perkara yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya. Saya tidak akan berhenti memohon doa dan pertolongan dari Allah swt. Kepada Allah saya berserah.

Yang HAK pasti BERDIRI, Yang BATIL pasti JATUH!

SAIFUL BUKHARI

Pautan:

Anwar's counsel pulls out of defence team - The Star
Langsung dari Mahkamah - Berita Harian
Mana perginya peguam Anwar terdahulu? - Parpukari

Laporan dari Mahkamah - warisan2057
Langsung dari Mahkamah Jalan Duta (Bergambar) - Pembela wira

p/s: Nantikan perkembangan terkini, langsung dari Mahkamah yang saya terima dari peguam pemerhati saya Zamry Idrus dan bapa di/Twitter/Facebook. Harap maklum.

26 comments:

Parpu Kari said...

SABAR BRO, BERANI KERANA BENAR! ANWAR MAKIN TERHIMPIT BRO, SULAIMAN PUN AGAKNYA SUDAH TAHU YANG KES INI SUSAH NAK MENANG BRO! ITU PASAL TETIBA JE DIA JADI SAKIT!

Sexy Mamma said...

macam2 yg diorng buat nak bagi tangguh.. asyik2 tangguh.. lama2 rakyat muak nak ambil tahu.

bagus, dsai. tunjukkan diri kau yg sebenarnya.

saiful... harap sabar dgn dugaan Tuhan tapi dlm masa yg sama, jangan leka dgn permainan mereka. tumpukan sepenuh perhatian sepertimana pada mula2 dahulu..

Good Luck.

Saiful Bukhari said...

Parpu: Wallahualam bro.. Yang pasti, Sulaiman telah menarik diri. Allah telah menyelamatkan beliau.

Sexy: Insyaallah, saya terus bersabar.. Terima kasih diatas nasihat, saya amat menghargainya.

Pembela Wira said...

saya berada disana buat liputan untuk saudara2 kita ....dorang pun dah menyampah nak layan anwar ni...tadi ade la dalam tak sampai 20 rang..peminat dia....saya akan beraksi lagi pada jam 2.00 ni....

Saiful Bukhari said...

Pembela wira: Terima kasih saudara! Sy benar2 terharu dan amat menghargainya.. Semoga Allah membalas jasa2 saudara.

azriel afiez said...

sabar bro saiful,yg terjadi pasti ada hikmah disebalik nyer,kebenaran itu pasti ada,yg perlu buat skrang hanya perlu sabr dan bertawakal..kbenaran insyaAllah pasti berpihak kpada anda! anwar makin terhimpit jadi truskan pjuangan untuk sama2 kita tegakan kebnaran.

Muhammad Azli Shukri said...

saiful, maybe sudah dijangkakan bahawa kebenaran untuk saudara sudah semakin hampir...

Saiful Bukhari said...

azriel, azli: Insyaallah, sama2 kita doakan.. Terima kasih

hilbertmontell said...

Salam Sdra Saiful,

Jika benar-benar Sulaiman Abdullah menarik diri, ini bermakna perkara yang nyata dah semakin jelas. Sebagai seorang peguam yang berpengalaman, mungkin sangat sukar bagi Sulaiman untuk membantu Anwar "mengubah" segala bukti yang ada pada pihak pendakwaan.

Semua bukti pendakwaan sudah cukup kuat , mana mungkin peguambela Anwar berupaya untuk menukar sesuatu yang benar kepada yang salah dan begitu juga sebaliknya, mustahil sekali untuk mereka menjadikan yang salah kepada yang benar.

Dr.Sid said...

saiful. mahu sertai UMNO? saya sedia bawa saiful ke cawangan saya - kanchong darat jalan bambu, bahagian kuala langat. kami sentiasa bersedia menerima kehadiran saiful!

PAS, let me tell you why you won by only 65 votes.

Saiful Bukhari said...

Hilbert: Benar kata saudara. Kebenarna tetap kebenaran.

Dr.Sid: Terima kasih diatas pelawaan, sy amat menghargainya. Namun saya masih TRAUMA utk kembali ke dunia politik. Harap saudara memahaminya. tk

wmasyah said...

salam... asal tak g mahkamah... erm.. ari tu.. punya la....

Saiful Bukhari said...

wmsyah: w'slm. Mahkamah masih belum panggil saya utk hadir memberi keterangan.

Godisuno said...

kenapa tak karpal sigh saje yang wakili Anwar? atau adakah karpal juga tidak percaya pada Anwar atau Karpal sudah tahu siapa Anwar? Sekiranya anda di pihak yang benar saudara Saiful maka saya doakan anda mendapat pertolongan Allah sebagai orang yang teraniaya. Sekiranya tidak maka saya doakan Allah memaafkan segala kesilapan anda. semoga kebenaran akan menjadi nyata. Allahu Akbar

sang kegelapan said...

bro saiful..kalu btul anwar tu dh wat camtu kat hang aku pn berdoa agar Allah hapuskan anwar dari muka bumi tuhan ni..tp kalu ni juz bermitofkan politik..moga2 Allah laknatkan kesemua mereka yang terlibat..ini doa rakyat malaysia..AMIN(perkenankan doa kami ya Allah)..so jgn rsau kalu bro saiful duk pihak benar..Allah ade ngan pihak yang benar..

AjymNarnia said...

wmasyah:)

Bukan boleh pergi gitu2 saja... kita kena tunggu ..bila mahkamah suruh dtang beri keterangan barulah boleh pergi. Kalau tidak dipanggil...hanya mengikut perkembangan sajalah. Keselamatan harus diutamakan. faham2 sajalah...

sang kegelapan said...

1 lagi bro..aku bace komen ko, ko ckp xnk approve komen yang -ve sbb takut memalukan diorg eh?xbtul tu bro..ko approve je semua..biar semua rakyat tgk..n kalu ko xbsalah biarkan diorg yg akan mntk maaf ngan ko nanti..aku pn sokong n doakan ko bhagia kalu ko d pihak yg btul n aku arap ko mrana seumr hdup ko kalu ko tipu kami rakyat malaysia ni..berani kerana benar bro..aku paham ape yg ko rase..mybe rase malu ngan komen2 liar org2 bodoh ni kan..tp bg aku, ko approve je..tunjukkan kat org semua yang org yg taksub anwar ni camne orgnye..

azzamakhsyari said...

moga Allah tunjukkan kebenaran... jika anwar salah sumbat dlm jel n mintak tuhan bg bala sama dia.dick nanah ke apa ke... tp kalo lu yg buat fitnah,mintak Tuhan kasi bala sama lu.... ass hole bnanah ke, apa ke..bru pdn muka lu 2-2 org.. gua musykil la bro.pesal time dia nk fuck lu, lu x lwn jek..org tua tu bkn larat pn nk lwn lu... ke mmg lu yg sukarela tadah ni?

Pembela Wira said...

saya akan berapa di mahkamah pada jam 2 ni....

Saiful Bukhari said...

Ajym: Terima kasih diatas penerangan saudara. Semoga mereka memahaminya.

godisuno: Wallahulam, hanya Karpal Singh saja yang dapat menjawab persoalan itu. Terima kasih

Pembela: Terima kasih saudara.

Sang: Insyaallah, akan dipertimbang. Terima kasih

azzam: Segala persoalan hanya blh dijawab di Mahkamah. Jadi, doa2kan kes tidak digugurkan spt yg tertuduh mahu. Kerana, jika tiada perbicaraan, maka tiadalah kebenaran

Saiful Bukhari said...

Ajym: Terima kasih diatas penerangan saudara. Semoga mereka memahaminya.

godisuno: Wallahulam, hanya Karpal Singh saja yang dapat menjawab persoalan itu. Terima kasih

Pembela: Terima kasih saudara.

Sang: Insyaallah, akan dipertimbang. Terima kasih

azzam: Segala persoalan hanya blh dijawab di Mahkamah. Jadi, doa2kan kes tidak digugurkan spt yg tertuduh mahu. Kerana, jika tiada perbicaraan, maka tiadalah kebenaran

Saiful Bukhari said...

Ajym: Terima kasih diatas penerangan saudara. Semoga mereka memahaminya.

godisuno: Wallahulam, hanya Karpal Singh saja yang dapat menjawab persoalan itu. Terima kasih

Pembela: Terima kasih saudara.

Sang: Insyaallah, akan dipertimbang. Terima kasih

azzam: Segala persoalan hanya blh dijawab di Mahkamah. Jadi, doa2kan kes tidak digugurkan spt yg tertuduh mahu. Kerana, jika tiada perbicaraan, maka tiadalah kebenaran

AjymNarnia said...

Azamm :)

Sooalan kenapa tak lawan...

Terlalu sukar untuk di terangkan..tunggu saja penerangannya dimahkamah

Tetapi jika org yg membuat itu adalah dari kalangan org yg tidak pernah dikenali..org yg gagah perkasa macamana sekalipun tetap akan dilawan....

wmasyah said...

salam, apa plak nak takut? ada orang cuba ugut saudara ker?pegi saja...then you tunjukan how benar you are.

Yusf said...

SA knew the truth. That was why.

zatie said...

Salam. saya sgt kagum dgn semangat saudara saiful. teruskan perjuangan. sebenarnya, pada pandangan saya, anwar telah terkena laknat dari Allah. sebab musibah yang menimpa dirinya bertimpa2....