Friday, November 6, 2009

Mahkamah Tolak Permohonan Tertuduh. Alhamdulillah..



*Ulasan saya dibawah*

KUALA LUMPUR, 6 Nov (Bernama) -- Mahkamah Rayuan Jumaat menolak permohonan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan dokumen penting dan sampel DNA yang didakwanya amat penting untuk pembelaannya dalam perbicaraan bagi pertuduhan liwat yang dihadapinya.

Mahkamah Rayuan menolak rayuan balas Anwar terhadap perintah Mahkamah Tinggi yang menolak permohonannya untuk mendapatkan sampel spesimen daripada pengadu dalam kes liwat itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Bagaimanapun, Hakim Datuk Hasan Lah, yang mengetuai panel dianggotai Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin dan Hakim Datuk Sulaiman Daud, dalam keputusan sebulat suara membenarkan rayuan pihak pendakwaan terhadap perintah Mahkamah Tinggi yang sama bagi pihak pendakwaan membekalkan dokumen penting kepada Anwar.

Antara dokumen penting itu ialah kenyataan yang direkodkan daripada saksi iaitu Mohd Saiful, Dr Osman Abdul Hamid dari Hospital Pusrawi, pemilik kondominium Hassanuddin Abdul Hamid, kenyataan tiga doktor Hospital Kuala Lumpur, nota ahli kimia dan laporan perubatan.

Dalam keputusannya, Hakim Hasan berkata dokumen yang diminta Anwar tidak termasuk dalam ketetapan Seksyen 51A Kanun Acara Jenayah kerana terdapat batasan bagi pihak pendakwaan untuk membekalkan dokumen tertentu kepada tertuduh.

Hakim Hasan berkata mahkamah tidak bersetuju dengan tafsiran Hakim Mahkamah Tinggi terhadap Seksyen 51 kanun itu. Seksyen 51 bermakna pihak pendakwaan perlu menimbangkan arahan untuk membekalkan dokumen atau benda lain, seperti diminta oleh tertuduh.

"Dalam prosiding jenayah, mahkamah tidak membenarkan sebarang cubaan bagi mendapatkan siasatan," katanya ketika menyampaikan keputusan itu secara lisan dan menurutnya penghakiman penuh secara bertulis akan diberikan tidak lama lagi.

Seksyen 51A memperuntukkan ketetapan bagi pembekalan dokumen tertentu oleh pihak pendakwaan kepada tertuduh sebelum bermulanya perbicaraan bagi membolehkan tertuduh menyediakan pembelaan.

Pada 16 Julai, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membenarkan permohonan Anwar untuk memaksa pihak pendakwaan membekalkan dokumen bagi membolehkannya menyediakan pembelaannya, mengikut Seksyen 51A supaya proses pendakwaan lebih terbuka dan adil.

Bagaimanapun, Anwar gagal mendapatkan sampel spesimen Mohd Saiful selepas Mahkamah Tinggi menolak permohonannya. Mahkamah pada 24 Julai membenarkan permohonan pihak pendakwaan bagi penangguhan pelaksanaan perintah itu, sementara menunggu rayuannya di Mahkamah Rayuan diputuskan.

Anwar, 62, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun, tahun lepas.

Kemudiannya, peguam yang mewakili Anwar, Karpal Singh memberitahu pemberita yang beliau akan memfailkan rayuan ke Mahkamah Rayuan pada Isnin kerana keputusan hari ini akan menjadi duluan dalam kes jenayah mengikut Seksyen 51A bagi membolehkan tertuduh dibicarakan secara adil.

Karpal berkata matlamat Parlimen dalam meminda Seksyen 51A pada 2006 ialah untuk mencegah perbicaraan diadakan secara "serang hendap" dan kelewatan selepas dokumen dibekalkan kepada tertuduh bagi menyediakan pembelaan.

Anwar, yang tidak hadir di mahkamah, turut diwakili R.Sivarasa dan S.N.Nair, manakala Peguam Cara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden mengetuai pasukan pendakwaan yang terdiri daripada Noorin Badarudin, C.K.Wong dan Shamsul Sulaiman.

Kes liwat itu ditetapkan untuk sebutan semula di Mahkamah Tinggi pada 23 Nov. Perbicaraan kes itu yang ditetapkan pada 1 Julai hingga 23 Julai telah ditangguhkan bagi membolehkan mahkamah mendengar beberapa permohonan yang difailkan oleh Anwar berhubung kes itu.

-- BERNAMA

--------------------------------------------------------

[Ulasan Saya] Alhamdulillah, saya menerima baik keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Rayuan. Walaubagaimanapun, saya percaya bahawa pihak peguam tertuduh ada menyatakan untuk membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan.Saya amat berharap bahawa prosiding itu nanti tidak akan mengambil masa yg lama untuk diputuskan.

Saya berkeyakinan penuh pada mahkamah dan saya percaya bahawa hari perbicaran penuh untuk saya memberi keterangan tetap akan tiba tidak lama lagi walaupun terdapat pelbagai permohonan yang difailkan oleh pihak tertuduh yang terpaksa diputuskan hingga ke peringkat Mahkamah Persekutuan.

Terus istiqamah dan bersabar, kepada Allah saya berserah...

Yang HAK pasti BERDIRI, Yang BATIL pasti JATUH!

SAIFUL BUKHARI

26 comments:

AnakMerdeka said...

AM menjadi keliru dengan perubahan tarikh yang terlalu banyak kali berlaku.

Adakah tarikh 23 Nov itu merupakan hari bermulanya perbicaraan atau adakah yanya merupakan tarikh sebutan kes yang akan menetapkan tarik untuk perbicaraan penuh?

Harab Saiful boleh jelaskan.

Saiful Bukhari said...

AM: Saya ada buat ringkasan di sidebar blog "detik2 kebenaran". Belum bicara lagi, 23hb ni Mahkamah dr hendak dgr permohonan tertuduh utk gugurkan kes. Salam

House PK said...

Alahmdulillah bro, Saya betul-betul kagum dengan semangat saudara ini, teruskan perjuangan saudara, kami sentiasa menyokong saudara!

Yang HAK pasti BERDIRI, Yang BATIL pasti JATUH!

Itulah kata-kata keramat saudara yang bakal menjadi kenyataan!

Be strong bro!

GOMO said...

Syukur bro.....perjuangan dalam mendapatkan keadilan belum tertutup. ayuh kita seru kepada semua rakyat agar jangan dibiarkan anwar melengeh lengahkan kes ini.

jika benar anwar ada bukti dan alibi dalam kes ini maka kemukan di mahkamah. sama sama kita nantikan.

hilbert said...

Salam sejahtera sdra Saiful,

Syukurlah juga, dan selepas ini diharap tidak akan ada lagi usaha untuk menangguh perbicaraan kes ini serta juga sangat diharapkan agar pihak mahkamah juga harus diberikan "keADILan" untuk mengendalikan kes itu dan yang sangat penting pihak terduduh tidak berterusan menekan pihak mahkamah dengan berbagai helah lagi selepas ini.

Selamat berjuang Saiful, kuatkan semangat...

iemz said...

Dik, Alhamdulillah! Selama ni apa yg berlaku pasti ada hikmah nya... Dan akak juga yakin, insyaAllah kali ni semua akn lancar..

Apa pon, all the best bro!

broooo... said...

haa… haaaa…. correct… correctt…. correct….
haa… yaa…. yaaaaa…. correct…. correct…. correct…

inilah hakikat mahkamah cartoon Malaysia… istananya saja tersergam indah, nilainya hampas…

sama macam kes2 besar sebelum ini,

bila;
hakim mahkamah mejestret jatuh hukum,
hakim mahkamah tinggi kata hakim khilaf,
hakim mahkamah rayuan kata hakim tersilap penghakiman,
hakim mahkamah persekutuan pula kata tiada kuasa.

bila;
hakim mahkamah tinggi jatuh hukum,
hakim mahkamah rayuan kata hakim khilaf,
hakim mahkamah persekutuan pula hakim tersilap penghakiman.

dimana capebeliti & transperensi mahkamah di Malaysia.
sebab itulah dengan megahnya pemimpin2 corrup umno akan mengunakan ayat2 standard ini
“kalau tak puas hati bawak lah ke mahkamah, Malaysia ada undang2″
bila mereka mencabar pemimpin Pakatan Rakyat.

BERANI kerana BENAR, TAKUT kerana SALAH!,

Yang HAK pasti BERDIRI, Yang BATIL pasti JATUH!

abdul hayee said...

Saudara Saiful,

Teruskan beristiqamah dan berdoa. Insya Allah saudara akan berjaya akhirnya sekiranya saudara berada dipihak yang benar.

Daripada wajah DSAI semasa dia hadir di Mahkamah pada 3 Nov.2009 terkesan wajah seorang yang gelisah.

kadiology said...

gomo aku ada kat nZ smalam apasal ko tak mai haaaa. aku datang sakit sakit demam demam semata mata nak jumpa ko tapi last miinit si maruah cakap ko kensel. chis!

Anonymous said...

woi baghal... sai fool!!!!

nape tk siar wa punya komen wa smalam kalau u betoi2 benar....

betoi2 lu tarak teloq la...

ANTI UMNO said...

aku hairan bin pelik kenapa kes2 sebegini tak dibicarakan di mahkamah syariah..krn di situ sistem perundangan islam lebih telus dan tidak bsikap myelebihi satu pihak semata2..krn setiap yg ttuduh dan yg menuduh perlu membawa saksi2 dan bukti2 dlm setiap tuduhan..siapa boleh tolong jwbkan?

Saiful Bukhari said...

Parpu,Gomo: Alhamdulillah. Terima kasih sgt2. Sokongan 2 Cyber Warlords(saudara berdua) selama ini pun banyak membantu saya =)
Hilbert: Salam sejahtera. Ada lagi, dia akan fail rayuan diMahkamah persekutuan. satu lagi, permohonan utk gugur kes sblm bicara masih belum didgr oleh Mahkamah. 23hb Nov ini. Terima kasih diatas sokongan =)
Iemz: Alhamdulillah.. Doa2kan ya.. Terima kasih
Broo: Maaf, ini bkn soal politik tetapi jenayah. Sy jg bkn ahli umno. Mohon selidik dahulu sebelum mengulas mengenai kes ini, kerana yg byk kelebihan diperolehi skrg adalah tertuduh, bknnnya saya. *Correction: Capability, bkn "capebeliti". Namun. pd hemat sy Credibility lebih sesuai digunakan.
Anon12.13: Jika bagi komen tanpa nama(anonymous), bagaimana sy hendak tahu yg mana satu komen anda? Hantar guna Anonymous komen ni blh dikatakan berani ka? Seperti tidak, kerana takut utk mendedahkan identiti. Sekian.
Anti: Setuju dgn pendapat saudara. Namun, tertuduh kalau blh tidak mahu ia dibicarakan langsung(terbukti dgn permohonan utk gugurkan kes sblm bicara).Perbicaraan diMahkamah tdk mahu, bersumpah pun enggan, Jadi bagaimana?
Abdul: Insyaallah, saya akan terus istiqamah dan bersabar

Saiful Bukhari said...

Parpu,Gomo: Alhamdulillah. Terima kasih sgt2. Sokongan 2 Cyber Warlords(saudara berdua) selama ini pun banyak membantu saya =)
Hilbert: Salam sejahtera. Ada lagi, dia akan fail rayuan diMahkamah persekutuan. satu lagi, permohonan utk gugur kes sblm bicara masih belum didgr oleh Mahkamah. 23hb Nov ini. Terima kasih diatas sokongan =)
Iemz: Alhamdulillah.. Doa2kan ya.. Terima kasih
Broo: Maaf, ini bkn soal politik tetapi jenayah. Sy jg bkn ahli umno. Mohon selidik dahulu sebelum mengulas mengenai kes ini, kerana yg byk kelebihan diperolehi skrg adalah tertuduh, bknnnya saya. *Correction: Capability, bkn "capebeliti". Namun. pd hemat sy Credibility lebih sesuai digunakan.
Anon12.13: Jika bagi komen tanpa nama(anonymous), bagaimana sy hendak tahu yg mana satu komen anda? Hantar guna Anonymous komen ni blh dikatakan berani ka? Seperti tidak, kerana takut utk mendedahkan identiti. Sekian.
Anti: Setuju dgn pendapat saudara. Namun, tertuduh kalau blh tidak mahu ia dibicarakan langsung(terbukti dgn permohonan utk gugurkan kes sblm bicara).Perbicaraan diMahkamah tdk mahu, bersumpah pun enggan, Jadi bagaimana?
Abdul: Insyaallah, saya akan terus istiqamah dan bersabar

Anonymous said...

katanya berani kerana benar tapi kenapa takut sangat nak beri bukti yang diminta oleh saudara Anuar.???

Yahzah Republic Blog said...

Kadangkala terdetik dihati ..
siapa yang benar dan siapa yang bersalah.
Keluarnya Ezam dan sumpahnya saiful.
Dan keluarnya penyokong kuat Keadilan.
Tapi mengapa Ezam dahulunya sanggup bermatian kerana anwar?
Didunia ini aku merasakan bukan mudah untuk melihat siapa yang benar dan siapa yang salah.
Tapi biarlah masa yang menentukannya.
Aku hanya pemerhati tanpa memihak sesiapa pun. Inilah dinamakan dunia.

Abdul Hayee said...

Anon 12.31AM: Kalau kamu sebagai penyokong kuat Anwar berasa yakin sangat bahawa idola kamu tidak bersalah; pujuklah, rayulah dan suruhlah dia bersumpah mubahalah seperti yang dilakukan oleh Saiful. Buat di masjid yang sama dan panggil wartawan-wartawan dari semua akhbar dalam Malaysia ini serta TV1TV3,BERNAMA, CNN, ALJAZEERA DAN ASTRO AWANI membuat liputan.

Yakinlah kalau Anwar sanggup berbuat demikian, dia pasti akan jadi PM pada pilihanraya yang akan datang. Perbicaraan pun tak perlu diadakan.

Tetapi kalau dia sanggup berbohong kepada ALLAH tanggunglah sendiri akibatnya nanti. Jangan terkejut kalau sesuatu berlaku kepadanya.

Lihat Saiful dah lebih satu tahun dia melakukan sumpah, dia kelihatan tenang. Wajahnya nampak berseri. Dan dia terus beristiqamah.

Aku pelik dengan perangai kamu ni. Kamu maki Saiful dan kata dia macam-macam tapi diri kau sendiri macam mana? Kau ada telor ke? Kalau ada kenapa bersembunyi di sebalik anonymous. Tulislah nama sendiri. Saiful dah buktikan bahawa dia ada telor kerana dia tulis nama sendiri dan dia telah bersumpah.

Idola kamulah yang sebenarnya tidak bertelor dan pengecut kerana dia lari lentang pukang ke kedutaan Turki, takut hendak bersumpah mubahalah dengan memberi berbagai alasan, takut hendak menghadapi perbicaraan dan nak gugurkan kes dan engage sampai lebih 10 orang peguambela untuk membelanya. Itu pun takut lagi hendak menghadapi perbicaraan.

Itu pun kamu nak percayakan dia lagi. Berfikirlah dengan waras.

Anonymous said...

Salm untuk Saiful,
Muga2 anda sihat selalu.

Kadang2 saya terfikir, mahkamah hak siapa? seolah2 ianya dikuasai oleh gulongan tertentu, terutama bagi yang berjawatan dan berkuasa serta mempunyai Ringgit yang banyak.

Perbicaraan untuk menentukan salah atau tidak seseorang tertuduh memakan masa kadang2 sampai bertahun2, tapi dengan persidangan
3 orang hakim dalam masa beberapa minit boleh memutuskan pula yang seseorang itu tidak bersalah, walaupun dahulunya Mahkamah mendapati ia bersalah.

Kenapa cara ini tidak digunapakai, kan ia akan menjimatkan masa dan perbelanjaan? kalau tak boleh dipakai kenapa inya dipakai semasa hendak membebaskan DSAI dahulu?
Apakah Hakim? Pendakwaraya?, Peguam bela?, Saksi2 serta bukti2? dalam perbicaraan yang dijalankan dahulu tidak terpakai, berapa banyak wang ringgit dan tenaga digunakan? ini membuatkan banyak orang keliru termasuk saya sendiri.

Ini lagi sekali kita berdepan dengan situasi yang sama, lepas tangguh...tangguh, permohonan demi permohonan disebut, semuanya menampakkan seolah2 untuk melengah kan perbicaraan.

Nampaknya rakyat kena tunggu entah bila perbicaraan sabenar dapat dilakukan? mungkin lama lagi? mungkin masa itu rakyat dah tidak mud lagi nak ambil perhatian, semua saksi2 ada yang dah mati atau telah lupa Fakta supaya senang peguam nak tekan untuk menuduh saksi ber bohong.

Bagi saudara Saiful jangan takut dan gentar serta jemu berdepan dengan kerenah2 ini, keyakinan saudara dengan YANG HAK PASTI BERDIRI DAN YANG BATIN PATI TUMBANG
Insha Allah pasti terlaksana.

PENCINTA SUFI said...

Tabahkan Hati dan kuatkan semangat...

kalau ingin rasa tenang sila layari blog saya...

"Pencinta Sufi"

Mudah-mudahan dapat membuka hati Saudara siapa kita manusia sebenar...

PENCINTA SUFI said...

Tabahkan Hati dan kuatkan semangat...

kalau ingin rasa tenang sila layari blog saya...

"Pencinta Sufi"

Mudah-mudahan dapat membuka hati Saudara siapa kita manusia sebenar...

Abdul Hayee said...

Kepada peminat Tun Dr. Mahathir jangan lupa menonton dokumentari TDM Part 1 di channel 555 pada 15 Nov.2009jam 8.00 malam.

Anonymous said...

penyokong PR jgn sembang psl berani x berani la.. gua berapa banyak kali komen kt blog rasmi korg.. pasaipa x pnah muncul pn komen gua?? Gua bkn cakap mencarut pn.. berani kerana benar la weyh!!

Anonymous said...

semua gila

SearchMalaysia said...

Sabar itu separuh dari iman harap saudara bersabar.
http://searchmalaysia.co.cc

sepul177 said...

SALAM....

yang sokong si sepul ni kata DSAI pengkhianat....
yang sokong DSAI pulak katang si sepul ni pembohong laknatullah...

yang pasti, kebenaran kita tak tau lagi di pihak yang mana....

kedua-dua mereka ada hujah yang kuat untuk menangkas tuduhan terhadap masing2..yang si sepul ni pulak, siap sumpah laknat lagi...hmmmm

ok, kesimpulannya gini, orang yang dekat dgn islam dan beriman dgn Allah, akan menjaga setiap perlakuan dan perkataannya agar tidak terlanjur...apath lagi bila sumpah dgn AQ...hanya yang betul2 berani sahaja boleh melakukannya...

dan satu lagi jenis orang, dia ni tak dekat dengan ajaran Islam, tak dekat dengan Allah, tak takut dengan Allah, maka tak mustahil dia sanggup bersumpah demi menjaga kepentingan dirinya sendiri demi membenarkan kesalahannya...

Jadi, di sini, kita belum pasti saudara saiful ni golongan yang mana satu...

Yang pasti, kita hanya manusia biasa, tak dapat nak nilai dari sudut luaran, hanya bergantung kepada kekuasaan Allah yang akan menunjukkan siapa yang benar dan siapa yang salah...ingat rakan2, azab Allah tidak turun 24 jam...

So, kita tunggu je hasil mahkamah nanti....

AHZAB said...

Sebenar yang kita tunggu ialah untuk mencari kebenaran. Dan kebenaran akan diperolehi didalam mahkamah nanti. Kedua-dua pihak akan mendedahkan kebenaran masing-masing. Kalau Anwar betul maka dia akan dibebaskan. Dan Saiful akan menanggung akibatnya.

Tetapi kalau Saiful pula didapati dipihak yang benar maka Anwar terpaksalah menerima keputusan yang dijatuhkan oleh hakim di mahkamah nanti.

Yang menjadi masaalah ialah Anwar tidak mahu dibicarakan walaupun dah engage 12 peguambela untuk membelanya di mahkamah nanti. Tapi masih juga tidak yakin dan takut untuk menghadapi perbicaraan.

Diharap penyokong2 kuat Anwar tolonglah pujuk dia supaya hadapi sahaja Saiful di mahkamah. Tunjukkan jantannya yang dia adalah orang yang berani kerana benar dan takut kerana salah. Kalau dia tak berani nak berdepan dengan Saiful di mahkamah, maka jelas dan nyatalah dia telah mengaku kalah dan mengaku bersalah.

Maulana Arrif said...

Dalam dokumentari bahagian 2 Mahathir di saluran 555 Astro pada 2 November 09, mantan PM itu sekali lagi menjelaskan sebab beliau menyingkirkan Anwar.

Katanya kerana `perangai' Anwar tidak layak jadi PM, bukannya kerana Anwar hendak jatuhkannya.

Setelah jatuh Anwar sebenarnya tidak bangkit lagi. Apalah sangat sekadar jadi Ahli Parlimen sedangkan dulu dia hampir-hampir jadi PM.

Sekarang markahnya merudum kerana ramai rakyat Malaysia yang dulu terpukau kini sudah mengenali hati budinya.

Jika Allah kehendaki, sudah lama Anwar jadi PM.