Tuesday, March 15, 2016

Istiqamah dengan Kebenaran

ISTIQAMAH DENGAN KEBENARAN

Baru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.

Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berkenaan.

Selepas 30minit mereka kemukakan hujah-hujah mereka, serta beberapa tawaran, lalu saya pun beri maklum balas.

Izinkan saya berkongsi disini, apa yang saya jawab pada mereka. Bukan apa, saya malas nak jawab berulang kali, sebab ada juga pihak lain selepas itu menghubungi, menjemput melakukan perkara yang sama.

Sebelum itu, ingin saya tegaskan bahawa apa yang hendak saya kongsi ini tiada kaitan dengan politik. Pun begitu, ia ada melibatkan kes peribadi saya dengan Anwar Ibrahim. Justeru saya ada hak/"locus standi" untuk berbuat demikian.

Demikian adalah jawapan saya:

Tujuan utama deklarasi ini adalah untuk menjatuhkan pemimpin tertentu. Pada hemat saya, ini adalah isu politik, saya tidak berminat, dan saya tidak ada hak untuk masuk campur.

Saya sedia maklum bahawa tiada klausa dalam deklarasi tersebut terkandung agenda membebaskan Anwar. Penaung deklarasi ini juga dengan tegasnya menyatakan bahawa deklarasi ini tidak ada kena mengena dengan "Bebas Anwar".

Namun, kita juga sedia maklum bahawa rata-rata 90% daripada mereka yang menandatangani dan menyokong deklarasi, berhasrat mengunakan ia sebagai platfom untuk membebaskan Anwar. Mereka mendesak agar agenda pembebasan Anwar berjalan seiring "Deklarasi Rakyat".

Buktinya sangat jelas kerana ia telah diperakui sendiri oleh Dr Wan Azizah http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/03/07/setuju-atau-tidak-bebas-anwar-kini-agenda-utama-selamatkan-malaysia/

90% adalah peratusan yang amat tinggi, pada hemat saya mana mungkin kumpulan 10% ini dapat mengatasi kumpulan 90% melainkan mereka ini amat luar biasa kuasanya. Jika dibuat undian, sudah pasti kalah.

Justeru, sepertimana yang diperakui Dr Wan Azizah, maka saya juga simpulkan bahawa :

Sokong Deklarasi Rakyat= Sokong Bebas Anwar

Jadi wajarkah saya sokong gerakan tersebut? Gerakan yang mana majoriti ahlinya mahu Anwar dibebaskan? Jika saya sokong, maka secara tidak langsung saya akan dilabel sebagai pembohong, melakukan penipuan di Mahkamah dan lebih besar lagi iaitu melanggar sumpah laknat saya yang telah saya lafazkan di Masjid Wilayah dan Masjidil Haram. Justeru, tidak sesekali saya akan berbuat demikian.

Akhir kata, buat mereka-mereka yang bakal tanya saya lagi, diharap penjelasan saya ini JELAS.

Semoga Allah terus beri kekuatan dan sentiasa dibawah lindungan-Nya. 

Akan Terus Istiqamah

SAIFUL BUKHARI AZLAN

No comments: